Axar News اخبار فوری جنگ
1.31K subscribers
26.3K photos
5.77K videos
29 files
18K links
بروزترین خبرهای ایران و جهان





پورتال خبری آخار.آذ





ارسال سوژه و خبر، تماس با ادمین:

@alirzazamani12
Download Telegram
استعفای ناگهانی کیر از مقام نخست‌وزیری!

به گزارش Axar.az، کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر بریتانیا، روز دوشنبه اول تیرماه اعلام کرد از مقام خود استعفا می‌دهد. موقعیت استارمر از حدود یک ماه پیش و با شکست سنگین حزب کارگر در انتخابات شهرداری‌ها متزلزل شده بود. پس از آن و نزدیک به دو هفته قبل، با استعفای زنجیره‌ای چند مقام ارشد کابینه از جمله وزیر دفاع، بحران در دولت وی به‌شدت تشدید شد.

این روند نزولی سرانجام با پیروزی قدرتمندانه «اندی برنهام»، رقیب سرسخت استارمر برای تصدی رهبری حزب کارگر، در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس عوام شتاب گرفت و به سقوط دولت استارمر منجر شد.

‌‏https://t.me/axarazazerbaycan https://www.instagram.com/axar_az
1
بغض و گریه کی‌یر استارمر هنگام اعلام استعفا!

به گزارش Axar.az، کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر بریتانیا، روز دوشنبه اول تیرماه در پایان سخنرانی رسمی اعلام استعفای خود در برابر دفتر نخست‌وزیری، هنگام قدردانی از خانواده‌اش به‌شدت تحت تأثیر قرار گرفت و سخنانش را با بغض به پایان رساند. استارمر اعلام کرد پس از ترک «بزرگ‌ترین شغل کشور»، زمان بیشتری را به «مهم‌ترین شغل زندگی» خود یعنی همسر بودن برای ویکتوریا و پدری برای فرزندانش اختصاص می‌دهد.

وی با تمجید از همسرش به عنوان تکیه‌گاه روزهای سخت، فرزندانش را مایه افتخار خواند. استعفای استارمر که تا پیش از این رهبری دولت و حزب کارگر را بر عهده داشت، رسماً زمینه‌ساز رقابتی جدید برای تعیین رهبر جدید حزب و تشکیل دولت بعدی بریتانیا خواهد شد.

‌‏https://t.me/axarazazerbaycan https://www.instagram.com/axar_az
پزشکیان به پاکستان می‌رود!

مسعود پزشکیان، رئیس جمهوری اسلامی ایران روز سه شنبه دوم تیرماه به پاکستان سفر می‌کند.

به گزارش Axar.az، رسانه‌های عرب‌زبان ازجمله العربیه و المیادین روز دوشنبه اول تیرماه به نقل از منابع آگاه در پاکستان در اینباره خبر دادند.

این خبر یک روز پس از توافق نمایندگان جمهوری اسلامی و آمریکا برای پیشبرد و اجرایی کردن سند تفاهم اسلام‌آباد برای پایان جنگ منتشر می‌شود.

مقام‌های جمهوری اسلامی هنوز خبر سفر پزشکیان به پاکستان را تایید یا تکذیب نکرده‌اند.

‌‏https://t.me/axarazazerbaycan https://www.instagram.com/axar_az
ونس: ایران با ورود بازرسان آژانس موافقت کرد!

ایران با ورود بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به این کشور موافقت کرده است.

به گزارش Axar.az، جی‌دی ونس با اشاره به آتش‌بس اخیر با ایران این مطلب را اعلام کرد.

ونس گفت:«همان‌طور که دونالد ترامپ گفته است، گاهی آتش‌بس فقط به این معناست که طرفین کمی کمتر از گذشته به سوی یکدیگر شلیک می‌کنند.»

او افزود که هدف اصلی، ایجاد سازوکارهای هماهنگی میان طرف‌ها برای مدیریت تنش‌ها و جلوگیری از تشدید درگیری‌ها بوده است.

ونس همچنین گفت:«ایرانی‌ها با دعوت از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به کشورشان موافقت کرده‌اند.»

معاون رئیس‌جمهور آمریکا تأکید کرد که نمی‌تواند ۶۰ روز آینده را در منطقه بماند و به آمریکا بازخواهد گشت، اما تیم‌های فنی به کار خود ادامه خواهند داد.

گفتنی است روز گذشته در سوئیس مذاکرات سه‌جانبه‌ای میان نمایندگان ایران، ایالات متحده آمریکا و قطر درباره آتش‌بس در لبنان و آزادسازی دارایی‌های ایران برگزار شد.

‌‏https://t.me/axarazazerbaycan https://www.instagram.com/axar_az
آمریکا مجوز موقت تجارت نفت ایران را صادر کرد!

بر اساس این مجوز، مجموعه‌ای از خدمات مرتبط با زنجیره حمل‌ونقل و تجارت نفت از جمله بیمه، مدیریت کشتی، تأمین خدمه، سوخت‌رسانی، ثبت و پرچم‌گذاری شناورها و همچنین عملیات نجات دریایی نیز مشمول این مجوز می‌شود.

به گزارش Axar.az، وزارت خزانه‌داری آمریکا با صدور یک «مجوز عمومی» اعلام کرد که تولید، فروش، حمل و تخلیه نفت خام، محصولات پتروشیمی و سایر فرآورده‌های نفتی با منشأ ایران تا تاریخ ۳۰ مرداد ۱۴۰۵ در چارچوب مشخصی مجاز خواهد بود.

در این دستور همچنین اشاره شده است که کشتی‌هایی که پیش‌تر به دلیل ارتباط با ایران در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته بودند، می‌توانند در صورت رعایت شرایط تعیین‌شده، در روند انتقال و جابه‌جایی این محموله‌ها مشارکت داشته باشند.

همچنین وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده است واردات نفت خام، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی با منشأ ایران به ایالات متحده نیز در صورتی که در چارچوب همین مجوز و فرایندهای مجاز انجام شود، امکان‌پذیر خواهد بود.


‌‏https://t.me/axarazazerbaycan https://www.instagram.com/axar_az
حجم آب دریاچه ارومیه از ۴ میلیارد متر مکعب عبور کرد!

مسئولان آب منطقه‌ای آذربایجان غربی اعلام کردند که حجم آب دریاچه ارومیه به بیش از ۴ میلیارد متر مکعب رسیده است.

به گزارش Axar.az، مجید رستگاری، رئیس شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی این مطلب را بیان کرد.

وی گفت:«در حال حاضر بیش از ۴ میلیارد متر مکعب آب در دریاچه ارومیه وجود دارد.»

وی افزود که در مدت مشابه سال گذشته، حجم آب دریاچه حدود ۱ میلیارد و ۲۹۰ میلیون متر مکعب بود و افزایش قابل توجه کنونی، امیدها به احیای این دریاچه را بیشتر کرده است.

کارشناسان معتقدند که هرچند وضعیت کنونی نسبت به سال گذشته بهبود یافته، اما دریاچه ارومیه هنوز تا رسیدن به ظرفیت طبیعی خود فاصله زیادی دارد.

‌‏https://t.me/axarazazerbaycan https://www.instagram.com/axar_az
🙏1
منتظریم آمریکا معافیت تحریم‌های نفتی را اعلام کند!

تهران منتظر اجرای معافیت‌های تحریم‌های نفتی از سوی اوفک (دفتر دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده) است.

به گزارش Axar.az، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی و از اعضای هیئت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه اول تیرماه و پس از دور اول مذاکرات اجرای تفاهم‌نامه پایان جنگ با آمریکا چنین گفت.

همتی که روز یکشنبه در مذاکرات چهارجانبه در سوییس حضور داشت همچنین درباره مساله دارای‌های بلوکه شده ایران گفت: «ان‌شاءالله طی روزهای آینده به تدریج استفاده از منابع براساس شرایطی و نیز با تصمیم و دستور العمل بانک مرکزی عملیاتی خواهد شد.»

‌‏https://t.me/axarazazerbaycan https://www.instagram.com/axar_az
قالیباف: لبنان را رها نخواهیم کرد!

تهران، در مذاکرات بین جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا، لبنان را رها نخواهد کرد.

به گزارش Axar.az، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس هیئت مذاکره‌کننده ایران، در بازگشت از سوئیس این نکته را تأکید کرد.

ایران از زمان برقراری آتش‌بس در ابتدای اردیبهشت‌ماه همواره تأکید کرده که هر گونه آتش‌بس و پایان جنگ باید شامل لبنان هم شود.

پافشاری جمهوری اسلامی بر حمایت از نیروی نیابتی خود در لبنان یعنی حزب‌الله تا آن حد بوده که به‌دلیل حملات اسرائیل به این کشور چند بار مذاکرات را عقب انداخته یا به حال تعلیق درآورده است.

قالیباف روز دوشنبه در پاسخ به پرسشی درباره لبنان گفت: «آتش قطع شده، بخش عمده‌ای از مردم هم برگشتند، انشالله با تصمیمی که آن‌جا [در سوئیس] گرفته شد، مطمئنیم که انشالله با اقتدار این کار را پیش می‌بریم و آن تمامیت ارضی لبنان را و حاکمیت ملی لبنان را بر تمامیت سرزمین خودش انشالله در این گفت‌وگوها به نتیجه نهایی‌اش خواهیم رساند و تا به نتیجه نرسد رهایش نخواهیم کرد».

‌‏https://t.me/axarazazerbaycan https://www.instagram.com/axar_az
1
ترامپ: در صورت عدم پایبندی ایران هر کاری که لازم باشد انجام می‌دهم!

اگر ایران به توافقش عمل نکند یا رفتارش نامناسب باشد، کاری را که باید، انجام می‌دهم؛ ترامپ از ذکر جزییات بیشتر در مورد "اقدامات لازم" خودداری کرد.

به گزارش Axar.az، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در گفت‌وگو با خبرنگاران در کاخ سفید چنین گفت.

او تصریح کرد که در صورت عدم پایبندی جمهوری اسلامی به توافقش با ایالات متحده، دست به "اقدامات لازم" خواهد زد.

ترامپ اضافه کرد که "تا وقتی که به ما احترام بگذارند اوضاع به خوبی پیش خواهد رفت و اگر احترام نگذارند، اوضاع خوب نخواهد بود".

او در جریان اظهارات خود به آزادسازی داریی‌های جمهوری اسلامی نیز اشاره کرد و افزود که پول‌های آزاد‌شده قرار است فقط "برای خرید مواد غذایی از آمریکا استفاده شود" و به این ترتیب به "آمریکا و کشاورزان این کشور بازخواهد گشت".

رئیس‌ جمهور آمریکا در ادامه اظهارات خود در این مورد گفت: «تمامی پول از طریق خرید مواد غذایی و خواروبار از ایالات متحده بازمی‌گردد؛ موادی که آنها [ایران] به شدت به آن نیاز دارند و باید خوراک ۹۱ میلیون نفر را تأمین کنند.»


‌‏@axarazazerbaycan
قالیباف: تنگه هرمز توسط ایران مدیریت خواهد شد!

آن موقع گفتم، حالا نیز اعلام می‌کنم که تنگه هرمز دیگر به وضعیت پیش از جنگ باز نخواهد گشت و توسط ایران مدیریت خواهد شد.

به گزارش Axar.az، محمدباقر قالیباف،‌ رئیس مجلس و عضو ارشد هیات مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران روز سه‌شنبه دوم تیرماه در گفتگو با خبرنگار صداوسیما این خبر را اعلام کرد.

قالیباف همچنین اضافه کرد: «هماهنگی کردیم که خط تلفنی وجود داشته باشد که در دوره تفاهم، کشتی‌ها با امنیت بیشتر پیش بروند. آن‌هایی که احساس نگرانی دارند با این خط تماس بگیرند ما به‌عنوان مدیر تنگه مشکل را مدیریت می‌کنیم».

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که سنتکام، فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده روز شنبه با انتشار بیانیه‌ای از باز بودن و عبور ۵۵ کشتی باری از این آبراه راهبردی خبر داده بود.

‌‏https://t.me/axarazazerbaycan https://www.instagram.com/axar_az
اولتیماتوم نظامی و تند دونالد ترامپ به اروپا!

به گزارش Axar.az، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، از تصمیم برخی کشورهای اروپایی برای خودداری از کمک در جنگ با ایران به‌شدت انتقاد کرد و آن را «احمقانه» خواند. ترامپ با اشاره به اینکه واشینگتن طی سال‌ها تریلیون‌ها دلار برای دفاع از اروپا هزینه کرده، هشدار داد که ممکن است در مقابل، از حمایت متحدان اروپایی خود در چارچوب ناتو خودداری کند.

ترامپ افزود منطقی نیست آمریکا میلیاردها دلار برای محافظت از اروپا به‌ویژه در برابر روسیه هزینه کند، اما هنگام نیاز با پاسخ منفی مواجه شود. وی تأکید کرد: «وقتی به کمک نیاز داریم می‌گویند "نه، کمک نمی‌کنیم"؛ این احمقانه است، چون ما هم می‌توانیم همین پاسخ را به آنها بدهیم و شاید هم دقیقاً همین کار را انجام دهیم.»

‌‏https://t.me/axarazazerbaycan https://www.instagram.com/axar_az
آغاز اجرای توافق آزادسازی دارایی‌های ایران!

کاظم غریب‌آبادی، معاون وزیر امور خارجه ایران، اعلام کرد که اجرای توافق مربوط به آزادسازی ۱۲ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدودشده ایران وارد مرحله عملیاتی شده است.

به گزارش آخار، غریب‌آبادی گفت روند انتقال این منابع مالی آغاز شده و قرار است این مبلغ در دو مرحله، هر کدام به ارزش ۶ میلیارد دلار، به ایران منتقل شود.

وی جزئیات بیشتری درباره زمان دقیق انتقال یا محل نگهداری این دارایی‌ها ارائه نکرد، اما تأکید کرد که توافق حاصل‌شده اکنون از مرحله مذاکرات عبور کرده و وارد فاز اجرایی شده است.

‌‏https://t.me/axarazazerbaycan https://www.instagram.com/axar_az
قیمت نان در تهران رسما گران شد!

قیمت مصوب انواع نان در استان تهران به‌طور رسمی افزایش یافت.

به گزارش Axar.az، کارگروه آرد و نان اتاق اصناف ایران، در اینباره خبر داد.

بر این اساس، قیمت نان لواش به ۲ هزار و ۷۰۰ تومان، نان بربری به ۱۰ هزار تومان و نان سنگک به ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است.

‌‏https://t.me/axarazazerbaycan https://www.instagram.com/axar_az
دور تازه مذاکرات اسرائیل و لبنان در واشنگتن!

نمایندگان بلندپایه اسرائیل و لبنان قصد دارند روز سه‌شنبه ۲۳ ژوئن (۲ تیرماه) دور تازه‌ای از مذاکرات میان دو کشور را آغاز کنند.

به گزارش Axar.az، یک مقام وزارت خارجه آمریکا در این رابطه به خبرگزاری فرانسه چنین گفته است.

او گفت: «هدف از ادامه مذاکرات میان طرفین این است که در کسب توافق صلح و امنیت میان لبنان و اسرائیل پیشرفت حاصل شود.»

این مقام آمریکایی افزود: «ما برای لبنان و اسرائیل این شرایط را فراهم می‌کنیم که به عنوان دو کشور مستقل با یکدیگر مذاکره کنند.» لبنان و اسرائیل در اصل با یکدیگر مناسبات دیپلماتیک ندارند و رسما در حالت جنگ به سر می‌برند.

این پنجمین دور مذاکرات لبنان و اسرائیل از آغاز جنگ اسرائیل علیه حزب‌الله محسوب می‌شود؛ سازمانی که این گفت‌وگوها را رد کرده و در آن حضور ندارد.

‌‏https://t.me/axarazazerbaycan https://www.instagram.com/axar_az
غیبت مجتبی خامنه‌ای و سران نظام در مراسم تاسوعا!

به گزارش Axar.az، در حالی که دفتر رهبری اعلام کرد مراسم عزاداری تاسوعا در حسینیه خمینی امسال از طرف مجتبی خامنه‌ای برگزار شده، نه تنها وی بلکه اغلب مقامات ارشد نظام نیز در این مراسم حضور نداشتند. این مناسک هر سال به میزبانی علی خامنه‌ای با حضور گسترده سران برگزار می‌شد. علی خامنه‌ای به همراه جمعی از فرماندهان در حمله نهم اسفند ۱۴۰۴ آمریکا و اسرائیل به «بیت رهبری» کشته شد و بخش اعظم این مجموعه تخریب گردید.

در مراسم امسال تنها تعداد انگشت‌شماری از مقامات شامل محسن رضایی، محمدرضا عارف، غلامحسین محسنی اژه‌ای و محمدرضا باهنر (پدر همسر مجتبی خامنه‌ای) دیده شدند. همسر مجتبی خامنه‌ای نیز در حمله نهم اسفند کشته شده و از آن زمان تاکنون هیچ صدا یا تصویری از او منتشر نشده است.

‌‏https://t.me/axarazazerbaycan https://www.instagram.com/axar_az
روبیو: ایران حق اخذ عوارض در هرمز را ندارد!

به گزارش Axar.az، مارکو روبیو، وزیر امور خارجه آمریکا، در بدو ورود به ابوظبی اعلام کرد ایران در هیچ توافق نهایی اجازه دریافت عوارض از کشتی‌ها در تنگه هرمز را نخواهد داشت و این اقدام مغایر حقوق بین‌الملل است. وی با اشاره به سفر منطقه‌ای خود به امارات، کویت و بحرین (۲ تا ۴ تیر)، هدف این اقدام را اطمینان‌بخشی به متحدان پس از توافق اولیه هفته گذشته واشینگتن و تهران خواند.

روبیو مدعی شد در صورت توقف صدور تروریسم، فرصت سرمایه‌گذاری خارجی در ایران فراهم است. وی با مجزا خواندن پرونده لبنان، خواستار توقف حملات موشکی و پهپادی نیروهای نیابتی ایران در عراق، حماس و حزب‌الله به عنوان شرط پایان درگیری‌های منطقه شد.

‌‏https://t.me/axarazazerbaycan https://www.instagram.com/axar_az
1
قالیباف وارد باکو شد!

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس و مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی روز چهارشنبه سوم تیرماه برای شرکت در نشست کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی به باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان سفر کرد.

به گزارش Axar.az، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس و مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی روز چهارشنبه سوم تیرماه وارد باکو شد.

قالیباف جمعه هفته گذشته در مذاکرات «تفاهم‌نامه پایان جنگ» با آمریکا در سوییس حضور داشت و پس از آن به عمان سفر کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی پیش از ترک تهران به مقصد باکو گفت نشست اتحادیه مجالس کشورهای همکاری اسلامی «فرصت خوبی برای تبیین» مواضع تهران در جنگ با آمریکا و اسرائیل است.

در هفته اول جنگ، دست‌کم دو پهپاد به فرودگاه نخجوان جمهوری آذربایجان اصابت کرد و واکنش شدید الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان را در پی داشت. مقام‌های نظامی جمهوری اسلامی اعلام کردند حمله پهپادی از جانب ایران انجام نشده است و این حمله را «پرچم دروغین» عنوان کردند.

‌‏https://t.me/axarazazerbaycan https://www.instagram.com/axar_az
گروسی: بازرسی از مراکز هسته‌ای ایران به‌زودی صورت می‌گیرد!

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی​، به‌زودی بازرسی از تأسیسات هسته‌ای ایران را انجام خواهد داد.

به گزارش Axar.az، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در گفت‌وگویی اختصاصی با شبکه "ان‌اچ کی" در توکیو این موضوع را مطرح کرد.

ایالات متحده اعلام کرده است که ایران پس از مذاکرات سطح بالا میان آمریکا و ایران، که بر اساس یک یادداشت تفاهم برای پایان دادن به درگیری‌های میان دو کشور انجام شد، با بازگشت بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به این کشور موافقت کرده است.

گروسی گفت که بازرسی‌ها انجام خواهند شد. او افزود: «ما معتقدیم هرچه زودتر بهتر است، به‌ویژه از آنجا که این توافق دارای یک بازه زمانی ۶۰ روزه است؛ بنابراین باید بدون اتلاف وقت زیاد کار خود را آغاز کنیم.»

‌‏https://t.me/axarazazerbaycan https://www.instagram.com/axar_az
مجلس سنای آمریکا قطعنامه توقف جنگ با ایران را تصویب کرد!

مجلس سنای آمریکا قطعنامه‌ای را که پیش‌تر در مجلس نمایندگان تصویب شده بود و هدف آن محدود کردن اختیارات رئیس‌ جمهور ترامپ در قبال ایران است، تصویب کرد.

https://fa.axar.az/news/planet/1104156.html
حملۀ سایبری به شبکه بانکی ایران!

فرماندهی سایبری ایران، با انتشار اطلاعیه‌ای، اختلال در دسترسی کاربران به خدمات چند بانک را ناشی از یک حملۀ سایبری به زیرساخت‌های بانکی اعلام کرد.

به گزارش Axar.az، رسانه‌های محلی در اینباره خبر داد.

این نهاد جمهوری اسلامی ادعا کرده که با شناسایی سریع این حمله، آن‌را خنثی کرده؛ اما «برای حفظ امنیت داده‌ها و جلوگیری از سوء استفاده‌های احتمالی»، برخی خدمات مرتبط با کارت‌های بانکی، به طور موقت از دسترس خارج شده‌اند.

در این اطلاعیه به منشاء حملۀ سایبری اشاره نشده است.

روز سه‌شنبه گزارش‌هایی از اختلال در دسترسی کاربران به خدمات بانک‌های ملی، صادرات و تجارت منتشر شده بود.

همچنین برخی شهروندان هم از بروز اختلال در شبکۀ پرداخت یکپارچۀ جایگاه‌های سوخت خبر داده و گفته بودند که برای دریافت سوخت، ناچار به پرداخت نقدی شده‌اند.

‌‏https://t.me/axarazazerbaycan https://www.instagram.com/axar_az
1